30 Januari: Windhoek
Om half negen nemen we afscheid van het personeel van Kashana en beginnen aan de tweehonderdtien kilometer naar Windhoek. Een paar kilometer van Omaruru stuurt de navigatie ons linksaf de C36 op. Dat blijkt een onverharde weg te zijn van een kleine zeventig kilometer. Laat maar, we draaien onmiddellijk om en vervolgen de C33, wat wel een asfaltweg is. Een kleine dertig kilometer omweg, maar zeker waard om niet een uur stof te happen. Qua tijd zal de omweg eerder sneller zijn dan langzamer. Omdat de airco het nog altijd niet doet geldt, hoe harder je rijdt, des te meer rijwind je vangt.
Eenmaal in Windhoek rijden we direct door naar het Tenbergen hotel. Dat is vlakbij het onderkomen waar we een dikke week geleden zaten. Tenbergen is kwalitatief een stuk beter. De Chery dealer is slechts een kilometer van het hotel.
Daar worden we met alle egards ontvangen en behandeld. Iedereen is even
vriendelijk en behulpzaam. Het blijkt niet alleen een Chery dealer te zijn maar
tevens de officiële Mercedes dealer van Namibië. Ons autootje steekt schril af
tegen de kapitale monsters die daar geparkeerd staan.
De witte Mercedes, een G63 AMG, kost zo'n €320.000.
De Chery ongeveer een twintigste daarvan.
Renaldo, het hoofd werkplaats, heeft een snelle diagnose: de pomp van de airco is stuk. Het onderdeel is niet op voorrad in heel Afrika, levertijd 80-90 dagen (!).
Er zit niets anders op dan maar weer Woodford autoverhuur te bellen, een frustrerende bezigheid. Kastje naar de muur etc. Het kost ons de hele middag en nog een paar keer bellen voor we eindelijk het idee hebben dat er bij Woodford iets gaat gebeuren. Vandaag in ieder geval niet, morgen wellicht.
Inmiddels maakt de Chery een raspend geluid en gaan we nog even mee terug naar de dealer. Tja, het lager van de pomp maakt dat geluid. Je kan ermee rijden maar je hebt een kans dat de v-snaar ook kapot gaat zegt Renaldo. Hij is zo vriendelijk de diagnose naar ons te appen zodat we die kunnen doorsturen naar Woodford.
Begin van de avond gaan we weer naar de Cape Town Fish Market, dat is ons vorige
keer uitstekend bevallen. Dit keer iets minder, de calamari is taai. De gamba's
daarentegen groot, veel en erg lekker. Hierna hebben we nog contact met
manager van Woodford Johannesburg en die manager moet onze zaak bij het hogere management voorleggen etc.
31 Januari: Windhoek
We weten nog altijd niet waar we aan toe zijn. Na het ontbijt nemen we maar weer contact op met de manager van Woodford Johannesburg. Hij zegt dat we nu een casemanager hebben die alles gaat regelen, Rehaan. Van hem moeten we foto's sturen van de Chery en de auto daarna naar de dealer brengen.
We zijn om half elf bij de dealer en gaan daar tegen drie uur in de middag pas weer weg. Al die tijd bellen, appen, wachten, niet terug gebeld worden, voorgelogen etc. Om knettergek van te worden.
Dan komt het verlossende woord, we kunnen een vervangende auto ophalen bij Sani rental, een Toyota Urban Cruiser.
Bij Sani rental in Windhoek worden we opgewacht door Reginald. Een alleraardigste man die alles "cool" vindt en op zijn dooie gemak alle papieren invult. Dat kost een dik half uur mede omdat hij tussendoor wat afkletst. Zo vraagt hij bv aan ons wat het kost om een half jaar in Nederland te leven want dat lijkt hem wel wat.
Uiteindelijk rijden we met de Toyota terug naar de dealer, laden de bagage over en rijden een kilometer of tien naar een lodge vlak buiten de stad, de Rivercrossing lodge.
De lodge is een verademing van comfort, luxe en rust. Het ligt op de top van een heuvel.
We kijken uit vanaf het balkon van ons vrijstaande huisje over de bergen.
Het diner is op een groot dek dat ook over de bergen kijkt. Eten is prima, de wijn eveneens en als ook nog de zon mooi ondergaat zijn valt de rust enigszins over ons. Goed om op deze manier te bekomen van alle stress van gisteren en vandaag.